Dag 6 : Swakupmund Twijfelfontei

17 juli 2013 - Rundu, Namibië

Dag 6:                   Vrijdag 12 juli                    Swakupmund- Twijfelfontein

Vandaag zaten we om 8 uur weer in de truck op weg naar het noorden. 1e bestemming vandaag was Cape Cross. Hier kwam de 1e Portugese ontdekkingsreiziger aan land. Dat is echter niet de bezienswaardigheid, maar wel de 100.000 pelsrobben die hier hun kolonie hebben. Natuurlijk een enorm gekrioel en gekrijs en stank!!!   Veel zogende moeders met hun jong. De omgeving hier (skeleton coast) is overigens geheel en al kaal en zand…. Weinig inspirerend.  Vervolgens door weer het binnenland in en de oceaan achter ons latend. Lange rit richting Twijfelfontein. Na een uurtje werd het landschap weer wat heuveliger en begroeider.  Hier en daar een struisvogel en een jakhals. De gemsbokken en overige bokken zijn hier echter niet meer in het wild te zien. Onderweg weer langs de weg gelunched,  aan de voet van de Brandberg.  Later in de middag kwamen we aan in Twijfelfontein.  Dat ontleent zijn naam aan een (Afrikaanse) boer die dan wel en dan weer niet water uit zijn bron kreeg…  In de omgeving van zijn boerderijtje werden diverse rotstekeningen van de oorspronkelijke Bosjesmannen aangetroffen. Sommige 800 jaar oud, sommige 4000 jaar oud. Door wederom een Damara gids met de naam Hermanus, werden wij weer  het Afrikaans toegesproken en rondgeleid. De Bosjesmannen tekende met 3 redenen; de eerste om de voetsporen van de dieren te tekenen, zodat zij dit konden uitleren aan hun kinderen. De 2e reden was om een plattegrond te maken waarop de waterbronnen konden worden aangegeven voor hun groepsgenoten. De 3e was om aan te geven welk wild ze aantroffen. Vooral veel “kameelpeerden”=  giraf, neushoorns, bokjes, hyena’s, 1 leeuw, 1 olifant. Leuke wandeling waarbij we over allerlei  rotsblokken konden klimmen.    ( maar wel op het pad blijven i.v.m. de schorpioenen en slangen…) Onder het lopen werden we wel wat afgeleid door wat leek op blaffende honden, maar bavianen bleken te zijn.  Rond half 6 op de Campsite van Twijfelfontein aangekomen. Snel de tenten opzetten, omdat we nog maar 15 minuten licht hadden. Daarna relaxen en rond half 7 aan tafel. Dit maal met de traditionele Afrikaanse maaltijd: Maispap…… Gelukkig ook hier een lekkere Spinaziesas en een rundvleeslapje erbij, want de maispap zelf is smakeloos. Als toetje mochten de kinderen marsmellows en chocola boven het kampvuur laten smelten.  Lekker zitten natafelen en om half 10 gingen de laatste zaklampen uit.

Khoriax - muurtekening